ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ (ІРЦ)
В м. Києві функціонують 14 Інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) та 1 філія ІРЦ № 1 Голосіївського району.
Діяльність ІРЦ спрямована на забезпечення прав осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
Для забезпечення надання якісних послуг фахівцями ІРЦ створено безпечні умови перебування осіб з особливими освітніми потребами у приміщеннях ІРЦ. Так, робота з дітьми, батьками та педагогами фахівцями (спеціалістами) ІРЦ проводиться у приміщеннях з наявним укриттям, а також по місцю навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, які мають власні найпростіші укриття.
Інклюзовно-ресурсні центри міста здійснюють:
- Проведення комплексної оцінки розвитку особи, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб.
- Надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи.
- Консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, щодо особливостей її розвитку.
- Забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру: у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами; семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо.
- Залучення (за необхідності) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти.
- Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу.
- Визначення потреби в асистенті учня/дитини та супроводі дитини з особливими освітніми потребами під час інклюзивного анвчання.
- Визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти.
- Надання консультативної та психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання.
10. Інформування громади щодо діяльності інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо.
11. Ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в автоматизованій системі АС "ІРЦ".
12. Підготовки звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.
Важливо!
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими завданнями інклюзивно-ресурсного центру є: проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування), зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання, здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, але не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку, надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.
Для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини фахівцями ІРЦ батьки реєструються в автоматизованій системі АС «ІРЦ» за посиланням https://ircenter.gov.ua/.
За допомогою порталу батьки можуть:
- подати заяву до обраного інклюзивно-ресурсного центру онлайн;
- отримати онлайн запрошення на проходження комплексного оцінювання (адреса, дата, час);
- зберігати заяву та висновок інклюзивно-ресурсного центру за результатами комплексної оцінки розвитку особи в електронному вигляді.
Безпосередньо під час прийому до інклюзивно-ресурсного центру батьки надають наступні документи:
- заяву щодо проведення комплексної оцінки розвитку дитини,
- документи, що посвідчують особу заявників;
- свідоцтво про народження дитини;
- інші документи, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.
Важливо!
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
У разі проведення комплексної оцінки особи з інвалідністю до звернення (заяви) до інклюзивно-ресурсного центру щодо проведення комплексної оцінки додається її індивідуальна програма реабілітації.
Звертаємо увагу! Інклюзивно-ресурсні центри м. Києва надають корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти та здобувачам освіти закладів загальної середньої освіти, які здобувають освіту в формі педагогічного патронажу (індивідуальна форма навчання).
З метою забезпечення права дітей з ООП віком від 0 до 18 років на здобуття освіти у 2022 році фахівці ІРЦ міста Києва з дотриманням вимог безпеки надали понад 19,3 тис. послуг, із них це:
- майже 5 тис комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дитини з метою визначення особливих освітніх потреб дітей та розроблення рекомендацій щодо освітніх програм для осіб з порушеннями розвитку;
- 827 осіб з ООП дошкільного і шкільного віку, у тому числі 49 дітей з числа внутрішньо переміщених осіб отримали 14,3 тис психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових індивідуальних послуг. Заняття відвідували як діти, що не зараховані до закладів освіти, так і вихованці та учні закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
- 430 осіб з числа внутрішньо-переміщених осіб звернулися до ІРЦ для проведення комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дитини з метою визначення особливих освітніх потреб.
Ознайомитися з роботою інклюзивно-ресурсних центрів міста можна на сайтах за посиланнями:
- ІРЦ 1 Голосіївського району https://golosiiv.irc.org.ua/
- ІРЦ 2 Дарницького району https://www.irc2dr.com/
- ІРЦ 3 Деснянського району https://sites.google.com/
- ІРЦ 4 Дніпровського району https: //kyiv4.irc.org.ua/
- ІРЦ 5 Оболонського району http://kyiv5.irc.org.ua
- ІРЦ 6 Печерського району https: https://irc6pechersk.com/
- ІРЦ 7 Подільського району https://kyiv7.irc.org.ua
- ІРЦ 8 Святошинського району https://kyiv8.irc.org.ua
- ІРЦ 9 Солом’янського районуhttp://irc9.kiev.ua
10. ІРЦ 10 Шевченківського району https://shevruo.gov.ua/index.php?w=section&cat=13
11. ІРЦ 11 Дарницького трайону https://www.irc11kyiv.pp.ua/
12. ІРЦ 12 Деснянського району http://ruodesn.gov.ua/inklyuzyvno-resursnyj-tsentr-12/
13. ІРЦ 13 Дніпровського району https://www.uosvitydnr.gov.ua/index.php?w=irc
14. ІРЦ 14 Оболонського району https://inkliuzivno-resursnii-tsentr-no-14-m-kiyiv.jimdosite.com
Свою роботу ІРЦ активно висвітлюють в соціальних мережах, зокрема на сторінках у Facebook. Переглянути можна за посиланнями:
- ІРЦ 1 Голосіївського району https://www.facebook.com/groups/874620759584610/
- ІРЦ 2 Дарницького району https://www.facebook.com/irc2kyiv
- ІРЦ 3 Деснянського району https://m.facebook.com/groups/582996862527784/?ref=share
- ІРЦ 4 Дніпровського району https://www.facebook.com/groups/331605804123240
- ІРЦ 5 Оболонського району https://www.facebook.com/profile.php?id=100054358403420&sk=about_contact_and_basic_info
- ІРЦ 6 Печерського району https://m.facebook.com/profile.php/?id=100063628977314&name=xhp_nt__fb__action__open_user
- ІРЦ 7 Подільського району https://www.facebook.com/irc7kiev
- ІРЦ 8 Святошинського району https://www.facebook.com/irc8kiev
- ІРЦ 9 Солом’янського району https://www.facebook.com/groups/794991507502074
10. ІРЦ 10 Шевченківського районуhttps://www.facebook.com/groups/602073264681466
11. ІРЦ 11 Дарницького району https://www.facebook.com/IRC11Kyiv/
12. ІРЦ 12 Деснянського району https://m.facebook.com/groups/786087909065728/?ref=share
13. ІРЦ 13 Дніпровського району https://m.facebook.com/groups/448661833680108/?ref=share
- ІРЦ 14 Оболонського району https://www.facebook.com/groups/281895994072819/
Психодіагностичні методики
У 2018 році Міністерство освіти і науки України надало інклюзивно-ресурсним центрам Києва 18 комплектів діагностичних онлайн методик для проведення комплексної оцінки розвитку осіб з особливими освітніми потребами фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів.
До комплектів входять 5 методик:
- методика для визначення розладів аутичного спектра-психодіагностичний інструмент CASD;
- методика для діагностики синдрому/розладу дефіциту уваги та гіперактивності - діагностичний інструмент Conners-3;
- методика для тестування невербального інтелекту і когнітивних здібностей - діагностичний інструмент Leiter-3;
- методика для тестування невербального інтелекту і когнітивних здібностей - діагностичний інструмент WISC-IV;
- методика для тестування психоосвітнього профілю -психодіагностичний інструмент - РЕР-3.
В ході діагностичного вивчення за зазначеними методиками визначаються поведінкові, когнітивні або емоційні прояви дитини. Такі методики допомагають визначити тип освітніх труднощів особи з ООП та рівень підтримки в освітньому процесі.
Всього у 2022 році проведено діагностичне вивчення за допомогою зазначених методик 5436 дітям, у 2023 році – 2638 дітям.
Хібукі-терапія
У зв’язку з війною перед інклюзивно-ресурсними центрами столиці постали нові виклики, пов’язані з першочерговим наданням психологічної допомоги киянам та внутрішньо-переміщеним особам, що постраждали внаслідок військових дій.
Зворушливий та дивовижний світ дітей було зруйновано жорстокою війною, і серед усього хаосу вони потребують першочергової допомоги. Як саме ми можемо допомогти? Уявіть, у дитини може з’явитись Хібукі - песик з сумними очима, який може обійняти. "Кожна дитина потребує люблячих і підтримуючих обіймів. Довіра, яка виникає між дитиною та «песиком-обнімакою» вона безцінна".
Метод Хібукі-терапії народився у 2006 році, коли перед видатним лікарем Шай Хюн-Гал постало завдання допомогти тисячам дітей, які опинилися в таборі для біженців під час Другої Ліванської війни.
Хібукі — це не просто песик із сумними очима. Це іграшка-модель, деталі якої ретельно продумані й виважені:
- Ідеальний розмір — як новонароджене немовля.
Це не випадково, бо так дитині легко обіймати й почуватися захищеною.
- Хібукі м'якенький на дотик. Торкаючись іграшки, дитина відчуває тепло й затишок, а, отже, безпеку.
- Інший секрет Хібукі — сумні очі.
Дитина, вдивляючись в очі Хібукі, переносить на нього свої страхи й переживання, навчається розуміти себе, піклуватись про себе та інших, бути чутливою. Таке перенесення травмівного досвіду з дитини на іграшку допомагає їй упоратися з психотравмою й не застрягнути в ній.
Хібукі є важливим інструментом, який допомагає українським дітям подолати травму війни, що триває.
Місцем, де Ви можете отримати допомогу та занурити дитину у «Хібукі-терапію», є Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва.
Запрошуємо у лагідні обійми та безпечний простір Інклюзивно-ресурсного центру № 1, фахівці (консультанти) якого за допомогою спеціально розробленої методики поступово й дбайливо введуть дитину у терапію, допомагаючи їй упоратися із травмою війни.
Заняття проходять в груповій та індивідуальній формі. Хібукі-терапію провели вже для двох груп (по 4 дитини) та індивідуально (2 дитини).
Переглянути матеріали з Хібукі-терапії можна за посиланнями:
https://golosiiv.irc.org.ua/search/?q=%D1%85%D1%96%D0%B1%D1%83%D0%BA%D1%96&search=y
https://golosiiv.irc.org.ua/album/3651/
https://www.youtube.com/watch?v=CLO5-XXQ9VM
Початок навчального року завжди гаряча пора для фахівців (консультантів) ІРЦ.
Вже 3-й тиждень поспіль вони беруть участь у засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти.
Під час засідань:
- надають методичну підтримку педагогічним працівникам закладів освіти з організації інклюзивного навчання;
- визначають напрями психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
- обговорюють створення умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
- здійснюють допомогу в розробці та корегують ІПР.
Результативність роботи команд психолого-педагогічного супроводу залежить від координованості дій усіх її членів.
18.09.2023 підписано меморандум про співпрацю між Благодійної організацією «ВОСТОК –СОС» та Інклюзивно – ресурсним центром №14 Оболонського району м. Києва для досягнення спільних цілей у допомозі вимушено переміщеним особам та тих, які страждають від гендерно зумовленого насильства. В рамках співпраці передбачені спільні конференції та семінари.
Також фахівці ІРЦ № 14 спільно з Луганським обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти взяли участь у методичному семінарі «Про особливості організації інклюзивного навчання в закладі загальної середньої освіти». Поділилися досвідом, обговорили законодавчі аспекти та основні завдання на навчальний рік.
19.09.2023 на базів ІРЦ №10 Шевченківського району в рамках проекту «МЕТОДИЧНА СТУДІЯ» відбулась зустріч з Світланою Литовченко, доктором педагогічних наук, завідувачкою відділом освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології ім. Ярмаченка НАПН України.
Під час роботи «Методичноі студії» перед її учасниками були розкриті питання організації діяльності команд супроводу в закладах загальної середньої освіти, алгоритм планування діяльності керівника команди супроводу, мультидисциплінарний підхід в роботі команди супроводу, створення програми індивідуального розвитку тощо.