Головна  →  Заходи 2021 року  →  День дошкілля 2021  →  Історія дошкілля: 30 років
Дошкілля Києва - від минулого до сьогодення

У Департаменті освіти і науки обліковується 577 комунальних закладів, які функціонують та надають дошкільну освіту (у тому числі 36 навчально-виховних комплексів, 5 закладів загальної середньої освіти з дошкільними підрозділами). Разом з тим, у Києві функціонують ще  14 дитячих садків відомчого підпорядкування та понад 250 приватних закладів, створених суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.

У всіх діючих закладах виховується понад 103,7 тис. дітей дошкільного віку, у комунальних дитячих садках – близько 100 тис. дітей.

1991-2000

У 1991 році - після проголошення незалежності України – дошкільна освіта столиці налічувала 798 працюючих закладів у 14 районах міста, з яких 553 -  комунальні садки та 245 – відомчі,  підпорядковані 56 міністерствам та установам. Найбільша кількість дитячих садків була підпорядкована Мінмашпрому – 86, Мінпрому – 29, Мінтрансу – 25, Міненерго – 12, іншим міністерствам та установам – 35 (Академія Наук України – 10 закладів).

У 1991 році у всіх функціонуючих садках обліковувалося 124,5 тис. дітей дошкільного віку – дошкільною освітою було охоплено 59% дитячого населення Києва (для порівняння показник по Україні становив 55%).

 

Район

Кількість закладів дошкільної освіти

Кількість вихованців у ЗДО

всього

комунальні

відомчі

всього

у комунальних

у відомчих

Ватутінський

68

65

3

16033

15574

459

Дарницький

51

31

20

8861

4568

4293

Дніпровський

74

48

26

12546

9151

3395

Жовтневий

49

19

30

4609

2455

2154

Залізничний

56

41

15

6921

5386

1435

Ленінградський

79

54

25

15846

11108

4738

Ленінський

26

22

4

1901

1655

246

Мінський

81

74

7

17177

13311

3966

Московський

66

35

31

9295

5339

3956

Печерський

49

30

19

4192

1941

2251

Подільський

38

30

8

6021

5093

928

Радянський

51

31

20

5927

3305

2622

Харківський

40

30

10

8564

6655

1909

Шевченківський

70

43

27

6574

5620

954

ВСЬОГО:

798

553

245

124467

91161

33306



За перше десятиріччя незалежності в столиці було збудовано та відкрито 43 комунальні дитячі садки на 9615 місць. 36 з них – із стаціонарними басейнами. Найбільше будівництво:

  • у 1991 році відкрито 11 закладів на 2460 місць;
  • у 1992 році – 5 закладів на 1000 місць;
  • у 1993 році – 6 закладів на 1400 місць;
  • у 1994 році – 7 закладів на 1335 місць;
  • у 1995 році – 6 закладів на 1410 місць.


Поряд із цим, з 1991 року  почалось поступове скорочення закладів дошкільної освіти через демографічну кризу – протягом першого десятиріччя незалежності народжуваність в столиці скоротилася вдвічі і в 2000 році становила 18954 дитини.

На кінець десятиріччя (2000 рік) кількість закладів дошкільної освіти столиці зменшилась на 14% і становила 686 закладів (604 комунальних ЗДО і  ШДС, 88 відомчих і приватних ЗДО), кількість дітей у садках зменшилася у 1,7 разів і становила 72224 вихованці.

Не функціонувало 122 заклади дошкільної освіти (в т.ч. 82 комунальних, 40 відомчих), які були закриті через відсутність контингенту дітей, невідповідність санітарно-технічним вимогам та рішеннями власників підприємств і відомств про припинення функціонування.

У цей же період активно тривала передача відомчих дошкільних навчальних закладів до комунальної власності територіальних громад районів міста. До кінця 2000 року передано 40 таких закладів.

У 1995 році, на виконання наказу Головного управління освіти виконавчого органу Київської міської ради народних депутатів від 12.01.1995 № 4 «Про проведення перерахунків місць в дошкільних закладах міста», було зменшено граничну наповнюваність виховних груп в дошкільних закладах.

Проведені перерахунки зменшили кількість місць у дитячих садках, проте не вирішили проблеми зниження народжуваності. Тому, з  метою збереження приміщень закладів дошкільної освіти, вивільнені групові приміщення в садочках облаштовувалися для покращення освітньої роботи з дітьми (ігрові кімнати, їдальні, спальні, спортивні зали, медичні і фізіотерапевтичні блоки,  кімнати для вивчення англійської мови, кімнати казок, кімнати вивчення правил дорожнього руху, космічні лабораторії, шахові студії, кімнати зображувальної діяльності, кімнати природи та дослідів, кімнати батьківських клубів, логопедичні кабінети тощо).

Крім того, з 1995 року почали створюватися навчально-виховні комплекси – школи – дитячі садки, у приміщеннях садків також відкривалися класи початкової школи для дітей 6-7-річного віку  (01 вересня 1997 року в комунальних дитячих садках працювали 83 класи початкової школи).

У 2000 році  було реорганізовано у школи-дитячі садки 79 дошкільних закладів (з них 6 – приватні).

Законодавчо функціонування шкіл-дитячих садків було врегульовано у 2003 році після прийняття Положення про навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад» (постанова Кабінету Міністрів України 12 березня 2003 року № 306).

У цей період працівники Головного управління освіти м. Києва та відділів освіти в районах широко використовували в роботі друкарські машинки, практично вся статистична інформація обраховувалася вручну. Окремих відділів дошкільної освіти в районах не було. В кінці 90-років у садках стали з’являтися перші комп’ютери, які надавались як гуманітарна допомога від організацій – шефів.

До 1991 року в системі народної освіти Української РСР була  ланка «дошкільне виховання»: діти влаштовувалися за бажанням батьків до дитячих дошкільних закладів.

Законом України «Про освіту» у  1991 році в структуру освіти вперше введено ланку «Дошкільна освіта» - дошкільні заклади  мали типи: ясла, ясла-садки, дитячі садки, ясла-садки компенсуючого типу, будинки дитини, дитячі будинки інтернатного та сімейного типу, ясла-садки сімейного типу, комбінованого типу, центри розвитку дитини). Прийом дітей у дошкільні заклади проводився за бажанням батьків.

У цей період в дитячих садках велика увага приділялась формуванню національної свідомості у дітей, тому в багатьох закладах впроваджувались експерименти та інновації, присвячені національним традиціям та промислам: - «Використання елементів національної вишивки на заняттях з праці», «Український орнаментальний розпис», «Українське козацтво», «Витинанки», «Лозоплетіння» тощо.

У 1998 році в багатьох закладах дошкільної освіти столиці реалізовувалась Програма екологічного оздоровлення дітей дошкільного віку «Екологічна дошкільна установа», розроблена Українським інститутом екології людини після 10 річниці аварії на Чорнобильській АЕС. У той період в дитячих садках, задіяних в експерименті,  проводили обстеження стану здоров’я дітей, встановлювався індекс здоров’я кожної дитини,  батькам надавали рекомендації щодо оздоровлення малюків, в дитячий раціон додавали рослинні  фіто-чаї, вітамінізовані напої, мед.

У цей же період в садках активно запроваджувались методики  М. Монтессорі, В. Сухомлинського, інтелектуальні ігри Б. Нікітіна, методика навчання читанню М.Зайцева,  програма «Крок за кроком».

Головним управлінням освіти видавались збірки «Столична освіта», в яких надавались статистичні та методичні дані про стан та розвиток освіти, в тому числі і дошкільної ланки, столиці.

2001-2010

У 2001 році мережа закладів дошкільної освіти налічувала 681 установу, з них 435 комунальних садків та 89 шкіл-дитячих садків, 9 приватних закладів, 27 закладів відомчого підпорядкування, у яких виховувалося 69470 дітей. Показник охоплення дітей населення Києва дошкільною освітою становив 66% (по Україні – 48%).

У другому десятиріччі незалежності будівництво нових закладів дошкільної освіти уповільнилося. З 2001 по 2010 роки було збудовано 7 новобудов на 1410 місць, 5 з них – із стаціонарними басейнами, дві новобудови ввели в експлуатацію як школи-дитячі садки (із комп’ютерними класами, кімнатами вивчення іноземної мови, музичної грамоти, кабінетами психолога, спальнями та ігровими кімнатами для учнів перших класів тощо).