Головна  →  Новини  →  1 березня 2017

Зустріч керівників навчальних закладів міста Києва з Арі Покка – директором фінської школи, президентом Національної й Міжнародної асоціації директорів, автором книги «Вищий клас. Шкільне управління по-фінськи»

Зустріч керівників навчальних закладів міста Києва з Арі Покка – директором фінської школи, президентом Національної й Міжнародної асоціації директорів, автором книги «Вищий клас. Шкільне управління по-фінськи»

1 березня 2017 року у Київському університеті імені Бориса Грінченка (вул. Тимошенка, 13-б) відбулась зустріч керівників навчальних закладів міста Києва з директором гімназії Шильд (Фінляндська Республіка) Арі Покка.

Арі Покка – лектор, вчитель, керівник навчального закладу, автор книги «Вищий клас. Шкільне управління по-фінськи», президент Міжнародної асоціації шкільних директорів, добре відомий як у Фінляндії, так і за її межами. При Міжнародній асоціації шкільних директорів працює Основна Академія Фінляндії, яка представляє велику та різноманітну програму додаткової освіти. Академія працює в Тампере та триває один місяць (наступна сесія триватиме з березня по квітень 2017 року). У фінському суспільстві, для шкільних управлінців відводиться дуже велика та відповідальна роль, тому програми Академії користуються великою увагою, а кількість її слухачів постійно зростає.

Світова педагогічна спільнота високо оцінила діяльність Академії та її керівника. Доказом, є те, що Арі Покка був єдиним запрошеним лектором на конференцію ЮНЕСКО з питань освіти, яка відбулася у грудні 2016 року в Парижі. У своїй доповіді Покка представив сильні сторони шкільного управління та акцентував увагу на співпраці між керівниками та директорами різних навчальних закладів.

У своїй книзі «Вищий клас. Шкільне управління по-фінськи»» Арі Покка розгорнуто та деталізовано пише про роль педагогічних кадрів та керівників навчальних закладів. Керівник навчальних закладів стає педагогічним та стратегічним лідером, який відповідає за фінанси та безпеку в школі; мислить масштабно, та оперативно вживає заходів на місцевому рівні; не має права на помилку.

Протягом своєї двадцятирічної кар’єри він значною мірою вплинув на умови роботи директорів шкіл і їх підготовку. Захоплений ідеєю реалізувати потенціал усіх учнів, Арі Покка сприяв розвиткові школи як глибоко професійного співтовариства, де прагнення дбайливо плекають, цілей досягають, а успіхи відзначають.

Яскравий представник фінських директорів шкіл, ефективний менеджер, харизматичний лідер, компетентний психолог Арі Покка відчиняє двері українським освітянам. Двері до великого простору вдосконалення управлінської майстерності, двері, за якими починається омріяний нами шлях до освіти світового рівня, двері до щасливого шкільного життя наших дітей, учителів, батьків.

Вивчення позитивного фінського досвіду корисне для кожного. Він безумовно збагатить цікавими ідеями, альтернативними методиками, інакшим поглядом на освіту в цілому, допоможе окреслити кожному дорогу до власної професійної майстерності.

Фінляндія, країна, що почала з малого і цілеспрямовано протягом десятиліть створила феноменальне освітянське диво. Розпочавши з 1978 року реформу освіти держава не зупинялася, а доповнювала та збагачувала систему освіти. У 1990 роках минулого століття за результатами міжнародних досліджень PISA (Міжнародна програма з оцінки освітніх досягнень учнів), на яких Фінляндія показала найвищі результати, «фінську модель» освіти було вирішено зберегти і зробити державним брендом.

Розвинена система дошкільних навчальних закладів. Переважна більшість дітей виховуються у дитячих садках та ясельних групах.

Фінська школа складається з двох рівнів: 1–6 класи і 7–9 класи. Після цього школярі продовжують навчання у додатковому 10 класі, де можуть підвищити рівень своїх оцінок, а потім – вступають у професійні коледжі чи ліцеї. В основній школі навчання відбувається до 16 років. На стадії основної школи відсутніми є екзамени, внутрішня диференціація в навчанні, вивчення одних предметів за рахунок інших, виділення «елітних» класів із загального потоку, особисті вподобання учителів і так званих «улюбленців». Не існує соціальних нерівностей, усі діти навчаються за рівних умов; відмінностей за станом здоров’я. Діти з особливими освітніми потребами навчаються у звичайних школах, за необхідності створюються спеціальні класи для таких дітей. Практично всі школи державні.

У Фінляндії освіта є безкоштовною, зокрема підручники, канцелярські товари та інші матеріали для навчання, екскурсії та шкільні поїздки, харчування, шкільний транспорт. Збір коштів з батьків заборонений.

Вже понад 10 років реалізовується доктрина безперервного навчання, яка передбачає тісну співпрацю шкіл та ВУЗів та безболісний перехід з одного рівня освіти на інший (мінімум іспитів та випробовувань). По закінченню старшої школи (коледжів, ліцеїв) фінські учні здають матрікуляціонний іспит — перше і останнє загальнонаціональне випробування. Вступ до вузу залежить не стільки від здачі цього іспиту, скільки від результатів проходження вступних випробувань, які кожен ВУЗ організовує самостійно.

Фактори, що впливають на успіхи системи освіти Фінляндії:

  • позитивне ставлення громадськості (в першу чергу батьків);
  • високий статус вчителя. Популярність в країні професії вчителя. Розвинута система підготовки вчителів тощо.

Незважаючи на успіхи, яких досягла Фінляндія завдяки впровадженню реформ в освіті, у вдосконаленні процесу освіти не планує зупинятися. Рік тому, країна вступила до впровадження однієї з найбільш радикальних реформ освіти – скасування традиційного навчання з предметів і заміна його навчанням з окремих тем.

На даному етапі реформи фінські школи зобов'язані проводити навчання за темами, у крайньому випадку один раз на рік протягом декількох тижнів. У всіх фінських школах реформу буде запроваджено до 2020 року.

Зустріч відбулась за сприяння заступника голови Київської міської державної адміністрації Ганни Старостенко, генерального директора видавництва «Ранок» Віктора Круглова.

 

Перейти до спискуВерсiя для друку