Наші діти ліниві? Дослідження Центру науково-освітніх інновацій та моніторингу
Міністерство освіти і науки України звертає увагу на недопущення перевантаження учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів та шкіл-дитячих садків надмірним обсягом домашніх завдань.
Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
Так, у 1-му класі домашні завдання не задаються.
У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Акцентуємо увагу на правильному дозуванні домашнього завдання. Учителі мають спланувати роботу такого обсягу і змісту, щоб учні не відчували перевантаження. Для цього слід враховувати зайнятість учнів з інших предметів у цей день, темп і ритм роботи учнів, стан їхнього здоров’я.
Завдання не повинні перевищувати обсяг пропонованої домашньої роботи. Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.
Центром науково-освітніх інновацій та моніторингу було проведено дослідження, у якому брали участь учні та батьки 4 –х класів. Серед учнів, що брали участь у дослідженні, 55%- хлопчиків, 45% - дівчаток (діаграма 1). Серед опитаних батьків переважає жіноча половина (88%), чоловіки становлять лише 12% (діаграма 2).
Діаграма 1. Розподіл відповідей учнів на запитання: «Ваша стать»,%
Діаграма 2. Розподіл відповідей батьків на запитання: «Ваша стать»,%
За даними проведеного дослідження тільки 42% батьків зазначили, що їхні діти виконують домашнє завдання швидко і якісно (діаграма 3).
Діаграма 3. Розподіл відповідей батьків учнів на запитання: «Чи виконує Ваша дитина домашнє завдання швидко і якісно?», %
Заважають, на думку опитаних, готуватися до уроків такі чинники: лінь, відсутність бажання (діаграма 4).
Діаграма 4. Розподіл відповідей респондентів на запитання: «Що заважає виконувати домашнє завдання?», %
Сприятиме якісному виконанню домашніх завдань, на думку 46% батьків, підвищення у дітей рівня знань із навчальних предметів (діаграма 5).
Діаграма 5. Розподіл відповідей батьків учнів на запитання: «Що сприятиме успішному виконанню домашніх завдань Вашою дитиною?», %
52% батьків і 38% учнів 4-х класів вважають, що задають багато домашніх завдань (діаграма 6).
Діаграма 6. Розподіл відповідей респондентів на запитання: «Чи багато задають у школі домашніх завдань?», %