Головна  →  Новини  →  28 квітня 2014

Конференція ІКТ-Оболонь

Конференція ІКТ-Оболонь

Рубр. Сучасні технології

Електронний щоденник, журнал і портфоліо

ІКТ в освіті – це революція у житті школи, де вчителі послуговуються акаунтами, а директор може керувати на відстані.

Представників шкіл, що беруть участь у міжнародному пілотному проекті «Навчання для майбутнього» Інституту ЮНЕСКО з інформаційних технологій в освіті, розповідають про свою сьогочасну реальність – та важко повірити, що це не глави з роману видатного фантаста. Результати тестів там перевіряються автоматично, та ще й із систематизацією типових помилок, «домашку» школярі відправляють учителеві на «електронку», а оцінки вносяться до електронного журналу.

«Має значення тільки те знання, що використовується на практиці» – цей вислів відомого дослідника методів навчання Гордона Драйдена став гаслом міжнародної конференції «Використання ІКТ у навчально-виховному процесі як чинник розвитку проектної компетенції вчителів та учнів». Доповідачі з інших країн у Києві присутні віртуально– а решта учасників не лише чують і бачать їх, а й мають можливість переглянути на мультимедійній дошці їхні презентації.

– Зауважте, це не Skype, а Lync – програма конференц-зв’язку для дистанційного навчання, – наголошує старший науковий співробітник Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України Світлана Литвинова. «Делегати» від шкіл, гімназій та навіть університетів, що зібралися у столичній гімназії «Оболонь» (з 2012-го – асоційована школа ЮНЕСКО, учасник проекту«Навчання для майбутнього»), розуміють: шлях до «хмари» буде довгим, але цікавим.

Кімната у «хмарі»

Мета проекту LearnforFuture – інтеграція ІКТ в освіту заради створення «школи третього тисячоліття». Як виховати «учня майбутнього»? Оновити педагогіку та покращити якість освіти – вважають у ЮНЕСКО. Провідну роль віддають учителям: успіх проекту залежить здебільшого від їхньої ІКТ-компетентності та вправності у використанні новинок. Адже ІКТ – це нові можливості для проектної діяльності, роботи в групах, дистанційної співпраці, віртуального відвідання світових бібліотек та музеїв, спілкування з носіями іноземних мов.

Для вчителів та адміністрації – свої «плюси»: електронні журнал і щоденник – для моніторингу навчального процесу, електронне портфоліо – для розміщення своїх матеріалів, блог – для інформування батьків, електронна пошта – для обміну запитаннями-відповідями та матеріалами з учнями, онлайн-планування – для одночасної роботи над файлами успільному доступі. Директору тепер набагато простіше сповістити групу вчителів про збори або оприлюднити наказ, а поїхавши у відрядження–провести онлайн-нараду із заступниками.

«Хмарно-орієнтоване навчальне середовище забезпечує мобільність всіх учасників навчально-виховного процесу, – підкреслює Світлана Литвинова. – «Хмара над нами», у якому місці земної кулі ми б не були. Це ніби своя кімната в інтернеті, яку кожен облаштовує «під себе». Відсутність залежності від місцезнаходження – за даними опитування вчителів, ключова перевага хмарних технологій. Серед інших –сконцентрованість усіх технологій в одному місці, швидкість надання послуг, наявність ресурсів для співпраці.

Модель європейської школи

Партнер гімназії «Оболонь» – Європейський ліцей Баку, де запроваджено три сучасні моделі навчання: «Європейська школа», «Обдарована дитина», «Електронна школа». Перша з них передбачає особистісно-орієнтований підхід, блочно-модульну систему, застосування різних видів оцінювання, друга –програму міждисциплінарного навчання,спрямовану на особистісне зростання, розвиток логічного, критичного і творчого мислення.

– Особлива увага – розвиткові глобальної системи мислення учня, – пояснює директор Європейського ліцею м.Баку Зульфія Вейсова. – З першого класу ми систематично розвиваємо в дітей науково-дослідницькі навички й так звані компетенції ХХІ століття – уміння працювати з інформацією, вирішувати проблеми, комунікувати. Завдяки цьому наші учні стають успішнішими, краще адаптуються до нововпроваджень і в освіті, і в житті.

Інклюзивна освіта онлайн

Підтвердженням цього стало впровадження моделі «Електронна школа», до якої діти пристосувалися надзвичайно швидко. У рамках проекту «Навчання для майбутнього» в ліцеї створили ICTMastersOrganization – учнівську організацію, яка сприяє формуванню хмарно-орієнтованого середовища. «Це середовище обопільного навчання, спрямоване на розвиток особистості учня та навичок у сфері ІКТ, – наголошує заступник директора з ІКТ Європейського ліцею м.Баку Рахиля Аліярзаде. – У таких умовах діти можуть краще проявити тренерські й ораторські здібності».

До організації входять обдаровані у сфері ІКТ учні: ІСТ-майстри трьох рівнів – junior, senior, advanced. Вони навчають і одне одного, і учнів ліцею та інших шкіл, і вчителів. А дітей з обмеженими можливостями–учнів інклюзивної онлайн-школи– під час веб-семінарів вчать користуватися онлайн-інструментами, розповідають їм про безпеку в інтернеті. «Це збагачує і самих майстрів, вони вчаться емпатії та милосердя», – підкреслює Рахиля.

PowerPointvsPrezi

В одній з перших асоційованих шкіл ЮНЕСКО в Болгарії, гімназії «Іван Вазов» м. Пловдів, ІКТ давно й ефективно стало в пригоді у викладанні іноземних мов.

– Спочатку готувати мультимедійні презентації мали вчителі, – розповідає директор гімназії Мар’яна Дімітрова, – але тепер їх частіше роблять учні, яких це зацікавило, і на основі ІКТ у закладі реалізуються більшість проектів. Діти можуть знайти інформацію швидше та в більшому обсязі, віртуально відвідувати світові бібліотеки та галереї, спілкуватися з носіями іноземної мови, яку вивчають. Так навчання стає ближчим до учнів, що багато часу проводять у віртуальному середовищі.

Школярі опанували інструменти для представлення інформації – не лише програму PowerPoint, а й веб-сервісдля створення інтерактивних презентаційPrezi. Останній набуває популярності і в наших широтах – за словами Сергія Романця, Prezi відкриває набагато ширші можливості. Приміром, якщо говорити про презентацію «Пам’ятники ЮНЕСКО», то співпрацювати для її створення можуть користувачі в різних країнах та навіть на різних континентах – одночасно робитимуть в одному файлі кожен свою частину роботи. «Це не лише економить час: учасники спілкуються між собою, культурно збагачуючись», – зауважує Сергій. 

Емоційна математика

Свої досягнення мають і педагоги з «Оболоні». Учитель інформатики Людмила Рядноварозповідає: «У «хмарі» зареєструвались усі вчителі гімназії та учні 5-11 класів, виконані завдання тепер надсилають учителеві на електронку». Пам’ятаючи про те, що краще один раз побачити, пропонує дітям у сусідньому кабінеті – не гукаючи, звичайно, розмовляє безпосередньо через веб–камеру і мікрофон,–продемонструвати виконання завдань. На мультимедійній дошці бачимо учнів 5, 9 і 11 класів та зображення робочих столів їхніх комп’ютерів. Школярі без вагань виконують операції у «хмарі» –отримавши поштою посилання, набирають слова,  редагують тексти у веб-застосункуWordonline, додають фотографії, «граються» шрифтами. Для кожного «левела» – завдання відповідного ступеню складності. Старші учні самостійно створюють їх, а менші – виконують.

Є що запозичити і в Ольги Цельової, вчителя математики Фінансового ліцею м. Києва. Її учням пощастило – ІКТ педагог застосовує найперше для того, аби «оживити» математику, зробити урок яскравим. «Гуманізувати навчання означає допомогти дитині отримувати знання без дискомфорту і перевантажень, – вважає Ольга Вікторівна. – Завдяки Smart-технологіям покращується емоційне тло, і це позначається на успішності. Без переживань ми не надихнемо дітей працювати». Школярів зацікавлює… флеш-іграми: зокрема, перевірка знань завдяки цьому перетворюється на яскраве шоу – «На дошці – графіки, знайдіть правильну відповідь, які функції їм відповідають!». На уроці в 11 класі надзвичайно важливе повторення матеріалу: не за горами ЗНО. А гра не «відпустить», доки не знайдеш вірного рішення...

Сценарій багаторазового використання

Біля мультимедійної дошки можуть працювати і один учень, і кілька одночасно, завдяки комбінації різних типів завдань на уроці комфортно і аудіалам, і візуалам, і кінестетикам – бо використовується і відеоряд, і звуковий супровід. Сценарій такого уроку, на відміну від «написаного» у PowerPoint, за потреби легко змінити – і це на користь не лише учневі. «Я економлю свій час, – пояснює вчителька. –Один раз зробила «гнучку основу», а далі використовую її, до того ж ці флеш-ігри можуть стати в пригоді й іншим викладачам». На її думку, переваги сучасних технологій – безсумнівні: це і можливість даватибільше самостійної роботи, і різноплановість навчального матеріалу, і асортимент форм роботи, завдяки чому стає цікавіше і учням, і вчителю.

Побачивши «урок третього тисячоліття», із цим тим паче важко не погодитися.

Валентина СОРОКА, «Освіта України».

Фото Андрія ШМАТОВА

 

 

 

 

 

Перейти до спискуВерсiя для друку