Реформування початкової освіти: реалії і перпективні шляхи розв'язння проблених питань


Однією з найгостріших проблем сучасного науково-освітнього простору є реформування початкової освіти, що зумовлює активні обговорення в педагогічній, батьківській спільнотах, породжуючи істотні зрушення на шляху становлення нової української школи, і, водночас, виникнення ситуацій несприйняття нововведень. Співробітники КНП «Освітня агенція міста Києва» під орудою Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) постійно здійснюють моніторингові дослідження щодо дійсного ставлення вчителів початкових класів та батьківської громадськості до освітніх перетворень, про результати яких інформують громадськість м. Києва під час роботи семінарів, круглих столів, засідань дискусійних клубів, форумів.
З метою обміну досвідом щодо запровадження нових підходів до реформування системи навчання у початковій школі та визначення ефективних шляхів розв’язання суперечливих питань 30 березня 2017 р. на базі Центру моніторингу якості столичної освіти було організовано засідання круглого столу «Нові підходи реформування системи навчання у початковій школі» та проведено дискусію на тему: «Думка вчителів початкових класів та представників батьківської громадськості щодо нововведень у початковій школі».
В інтелектуально-дискусійному форумі взяли активну участь науковці Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, представникирайонних науково-методичних центрів Голосіївського, Деснянського, Дніпровського управлінь освіти районних в м. Києві державних адміністрацій, учителі початкових класів спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов № 220, школи І – ІІІ ступенів № 286 Голосіївського району, середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів спортивно-туристичного профілю № 266 Дарницького району, школи І – ІІІ ступенів № 249, спеціалізованої школи з поглибленим вивченням природничих наук І – ІІІ ступенів № 307 Деснянського району, НВК № 30 «ЕкоНад» Дніпровського району, середньої загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 221, гімназії № 178 Солом’янського району, школи І – ІІІ ступенів № 95 Шевченківського району м. Києва.
Із вітальним словом до учасників круглого столу звернулася начальник відділу моніторингу Т. Л. Казиміренко. Активне обговорення викликали результати соціологічного дослідження, висвітлені у доповіді методиста КНП «Освітня агенція м. Києва» Т. О. Сапцової. Під час обговорень було порушено низку актуальних проблем, пов’язаних із діяльністю вчителя в системі початкової освіти. зокрема:
- особливості використання олівців, кулькових ручок і чорнил у початкових класах;
- потреба і ризики запровадження 2-річного адаптаційно-ігрового періоду в початковій школі;
- альтернатива ідеї предметного навчання у початковій школі;
- переваги і ризики застосування електронних підручників;
- бальне оцінювання освітніх досягнень учнів, починаючи з 3-го класу;
- методичні особливості використання тренувальних вправ у навчанні молодших школярів;
- новітні ролі вчителя початкових класів (фасилітатор, тьютор, модератор).
У результаті тривалої дискусії учасники круглого столу прийшли до висновку про необхідність адаптованого використання у початковій школі пропагованих нововведень, визнання пріоритету дидактичної гри, нестандартних форм проведення занять, поміркованого застосування альтернативних (мультимедійних) навчальних матеріалів, інтерактивних методик.
Посилання на сайт КНП «Освітня агенція м. Києва»: http://monitoring.in.ua/
Сапцова Т. О. Презентація результатів соціологічного дослідження